Sulattaako Niantic Pokémon brändin arvoa?

Pokémon brändiä hyödyntävät tuotteet ovat kohta tahkoneet globaalisti 100 miljardia dollaria tuottoa. Tästä suurin osa ei suinkaan tule peleistä, vaan noin 64 miljardin siivu koostuu Pokémon-aiheisista tuotteista kuten mukeista, paidoista ja pehmoleluista. Sama pätee esim. toisena tulevaan Hello Kitty brändiin.

Maailman 5 kovinta mediabrändiä Wikipedian mukaan.

Oheiskrääsän myynti on niin valtava siivu kokonaistuotosta että voi olla jopa kannattavaa tehdä leffoja ja pelejä tappiolla kunhan brändi pysyy vahvana ja ihmiset ostavat krääsää. Heikot suoritukset kuten Star Wars leffat episode 8 ja 9 saattavat sulattaa oheiskrääsän myynnistä äkkiä miljardeja, joten on päivänselvää että heikkolaatuista leffaa tai peliä ei kannata tehdä.

Herääkin kysymys: kontribuoiko Pokémon GO brändiin positiivisesti vai negatiivisesti?

Kun Pokémon GO julkaistiin kesällä 2016 ylitti se uutiskynnyksen ympäri maailmaa ja villitsi sadat miljoonat ihmiset lataamaan pelin. Tämä toi rutkasti lisänäkyvyyttä brändille ja nosti sen takaisin pinnalle. Buumi oli ehkä jopa suurempi kuin mitä sarjan alkuaikoina koettiin noin 1998-2000.  On vaikea nähdä etteikö tämä näkyvyys olisi ollut positiivista, ja se varmasti näkyi myös oheiskrääsän myynnissä. Alkuperäinen Pokémon TV-sarjan tunnarin englanninkielisen version laulajakin innostui palaamaan biisin äärelle ja laulamaan sen uudestaan. Ks. alla oleva video.

Nyt eletään kuitenkin uotta 2020 ja Pokémon GO:n julkaisusta tulee kuluneeksi kohta neljä vuotta. Peli on pikkuhiljaa kehittynyt uusiin paikkoihin kävelystä ja uusien pokemonien etsimisestä härskiksi rahastusinstrumentiksi. Uusia pokemoneja julkaistaan aina pari kerralaan ja ne ovat saatavilla esimerkiksi munia kuoriuduttamalla tai raidaamalla. Incubaattoreihin ja raideihin saa menemään helposti tuhansia ellei kymmeniä tuhansia euroja jos yrittää kerätä aina kaikki uudet pokemonit heti. Lisäksi uusista mekaniikoista lähes kaikki on sidottu jollain tapaa mikromaksuihin. Haluatko kokeilla onneasi premium battle liigassa? Kaiva lompakko esiin. Miten olisi mahdollisuus poimia raidista shiny Timburr? Lompakko esiin. Nyt voit saada erikoispalkinnon. Mutta yrittäminen maksaa.

Härski rahastus alkaa paistaa läpi. Kyllä, Pokémon GO tahkoo ennätyksellisiä tuottoja. Mutta minkä kustannuksella? Ihmisillä sulaa luotto itse brändiin kun siihen assosioidaan rahastus. Mutta eihän Nianticia se kiinnosta, koska he eivät brändiä omista.

Kenties Nintendon ja The Pokémon Companyn kannattaisi puuttua rajummin Pokémon GO:n toimintaan, vähentää rahastusmekanismeja ja tehdä pelistä aidosti hauska koko perheen peli.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *